Olejek lawendowy jako naturalny lek na bezsenność

Jeśli jesteś w gronie ponad miliona ludzi walczących ze zmęczeniem lub migrenowym bólem głowy, olej z lawendy może być naturalnym lekarstwem, którego szukasz!!!

Jest to jeden z najlepszych olejków eterycznych na ból głowy, ponieważ łagodzi napięcie oraz relaksuje. Działa jako środek uspokajający, przeciwstresowy i przeciwdrgawkowy. Dzięki właściwościom uspokajającym olejek lawendowy poprawia sen oraz leczy bezsenność. W 2015 r. przeprowadzono badanie na grupie 158 matek w okresie poporodowym, które podzielono dwie grupy: kontrolną oraz badaną. Matki w grupie badanej wdychały olejek lawendowy przed snem cztery razy w tygodniu przez osiem tygodni. Otrzymane wyniki wskazują, iż u kobiet stosujących olejek lawendowy znacznie uległa poprawie jakość snu [1].

Opisane powyżej badanie nie jest jedynym z udziałem matek, dowodzącym uspokajające oraz relaksujące działanie olejku z lawendy.

PODSUMOWUJĄC: Wdychanie lawendy poprawia jakość oraz czas snu dlatego też olejek lawendowy jest naturalnym środkiem na walkę z bezsennością oraz poprawę ogólnego samopoczucia. Ponadto, w przeciwieństwie do większości leków uspokajających, lawenda nie powoduje żadnych niepożądanych efektów ubocznych [2].

 

RADY: Pamiętajcie, aby dokładnie czytać etykiety na olejkach i wybierać jedynie te 100% naturalne!

  1. Aby poprawić jakość snu warto wieczorem rozproszyć kilka kropli olejku po sypialni (PS. jeśli pierwszy raz będziesz testować olejek lawendowy pamiętaj użyj max. kilka kropli ze względu na intensywny zapach).
  2. Polecam również nanieść 2-3 krople olejku bezpośrednio na szyję, klatkę piersiową czy nadgarstki.
  3. Świetnym pomysłem na długie zimowe wieczory będzie kąpiel lecznicza w wannie (15 kropli olejku lawendowego oraz 1 filiżanka soli Epsom).
  4. Dla osób cierpiących na migreny dobrym rozwiązaniem będzie wykonanie inhalacji polegającej na dodaniu 5-10 kropli olejku lawendowego do miseczki z gorąca wodą, pochyleniu twarzy nad naczyniem, okryciu głowy grubym ręcznikiem i wdychaniu powstających oparów z przerwami co kilka minut. 

LITERATURA

  1. D. I. Sanchez-Vidana, S. P. Ngai, W. He, K.-W. Chow, B. W-M. Lau, H. W.H. Tsang, The Effectiveness of Aromatherapy for Depressive Symptoms: A Systematic Review, Evid Based Complement Alternat Med., 2017; 2017: 5869315.
  2. Peri Hossein Koulivand, Maryam Khaleghi Ghadiri, Ali Gorj, Lavender and the Nervous System, Evid Based Complement Altrnat Med. 2013, 2013: 681304.